Mitől lesz hatékony egy vezető? A 4 legfontosabb tulajdonság.
A Stanford Egyetem kutatói kiterjedt vizsgálatot végeztek arra vonatkozóan, hogy mitől lesz valaki jó csoportvezető. Íme, az eredmények.
Lieberman, Yalom, és Miles egyik legkiterjedtebb kutatása a vezető hatékonyságával kapcsolatban 210 fő részvételével zajlott. A részvevők 30 alkalommal vettek részt csoportterápián, 18 csoportban, 10 különböző módszerrel dolgozó vezetőkkel. A módszerek között volt például az encounter, tranzakcióanalízis, pszichodráma, pszichoanalitikusan orientált csoportvezetés, és két csoportban nem volt vezető, hanem magnószalagról hangzott el néhány utasítás.
A kutatók azt szerették volna kideríteni, milyen vezetői faktorok, módszerek, technikák, folyamatok segítenek a résztvevőknek legjobban céljaik elérésében. Mindehhez a csoportterápia kezdete előtt, végeztével, illetve a befejezte után 6 hónappal mérték fel az állapotukat rengeteg teszt segítségével.
Mint kiderült, teljesen mindegy, hogy a csoportvezető milyen módszerrel dolgozik.
A vezető módszere gyakorlatilag nem befolyásolta a kimenetet. A faktoranalízis eredményei szerint volt viszont négy olyan csoportvezetői faktor, amely valóban befolyásolta a csoporttagok javulásának eredményeit:
A törődés és a jelentésadás kapcsolata lineáris volt az eredményekkel: minél magasabb volt a törődés és a jelentésadás, annál jobbak voltak az eredmények.
Az érzelmi stimuláció és a vezetői funkciók esetében pedig az arany középút volt a legeredményesebb. Ha túl sok vagy túl kevés volt ezekből a funkciókból, az kevéssé vezetett a résztvevők javulásához. Ha például a vezető kevéssé volt stimuláló érzelmileg, akkor a csoport enervált, energiaszegény, erőtlen lett, míg túl sok stimuláció rengeteg érzelemkitöréshez vezetett.
A sikeres vezető tehát közepes mennyiségű érzelmi stimulációval és vezetői funkcióval dolgozik, miközben igen törődő, és sok-sok magyarázatot, értelmezést, kognitív keretet ad.